A mai GPU-k ugyan még mindig a klasszikus multiprocesszoros felépítést követik, az elmúlt években nem lehet elmenni amellett szó nélkül, hogy egyre több hardver kap mátrixszorzásra szabott speciális részegységet. Ez olyannyira igaz, hogy már a három nagy PC-s versenyző legmodernebb GPU-i is rendelkeznek ilyen dizájnnal, így az AMD, az Intel és az NVIDIA frissen megvásárolható VGA-iban van valamilyen mátrixszorzásra kigyúrt feldogozótömb.

Hirdetés

Ezt azonban alig-alig használják ki a játékot, aminek egyrészt az az oka, hogy a szóban forgó feldolgozók ugyanazokat a regisztereket terhelik, amiket a fő ALU-k, de még nagyobb baj, hogy ezek a speciális hardverelemek nehezen érhetők el szabványosan, vagyis különálló, és jellemzően zárt fejlesztőkörnyezetet kell használni hozzájuk. Utóbbi pedig nagyon nem teszi kedvezővé a fejlesztők számára a speciális hardverekhez való hozzáférést, még ha lenne is ötletük arra, hogy ezeket valamilyen értelmes módon használják, akkor sem éri meg gyártónként megírni a kódot, mert annak a karbantartási költsége végül jelentős lenne.

Emiatt is kíséri nagy figyelem a Microsoft Wave Matrix funkcióját, amely lényegében számos új utasítást és adattípust jelöl a HLSL nyelven belül, és ezáltal közvetlenül, szabványosan kihasználhatók lennének az újabb GPU-kba épített mátrixfeldogozók. Ergo a fejlesztőknek csak egyszer kellene írni egy szabványos kódot, amit futtatni tudnának az AMD, az Intel és az NVIDIA megfelelő hardverein.

A Wave Matrix ugyanakkor egy elképesztően mostohán kezelt fejlesztés. Az alapötlete még a 2020-as esztendő környékén formálódott meg, és eredetileg a shader modell 6.7-ben érkezett volna, de addigra nem sikerült befejezni. Sajnos a shader modell 6.8-nak sem lett a része, így jelenleg a shader modell 6.9 van megcélozva vele. Mindez azért nagyon nagy probléma, mert a fejlesztők láthatóan nem akarnak foglalkozni olyan gyártóspecifikus kódutakkal, amely túlzottan nagy befektetést igényelnek, márpedig a mátrixfeldolgozókhoz való hozzáférés tipikusan ebbe a körbe tartozik. Az sem igazán látni át, hogy mi az, ami a Wave Matrix fejlesztését ennyire hátráltatja, elvégre a hardverek a piacon vannak, ezekre használható lenne egy szabványos funkció. Más lehetőség híján csak reménykedni lehet benne, hogy a Wave Matrix a shader modell 6.9-nek már a része lesz, és nem csúszik tovább a megjelenése.

Eredeti cikk

Magor Trade
Egyeztető üzlet emberek

Nagykereskedőként, versenyképes árainkkal hozzájárulunk üzleti partnereink sikeréhez és növekedéséhez.