Hirdetés

Emulátorok az Apple mobil eszközein, UTM SE

Az EU nyomására az Apple megváltoztatta fejlesztői irányelveit idén tavasszal, és beengedte az emulátorokat mobil operációs rendszereibe, az iOS-be és az iPadOS-be. A Mac régóta képes emulátorokat és virtuális számítógépeket futtatni, a friss visionOS is tudja ezt. Viszont a mobil rendszerein szigorúbb szabályok közé szorítja az Apple a felhasználókat és fejlesztőket, az alkalmazás-ellenőrzési irányelvek 4.7-es pontja például azt írja, csak minialkalmazások, minijátékok, streamelt játékok, chatbotok, beépülők és játékemulációk futtathatók az iOS-en.

Nem mindennapi látvány
Nem mindennapi látvány [+]

Ezek mellett van egy olyan kikötés is, hogy a programok nem használhatnak futásidejű fordítást (JIT) egyes böngészőmotorok kivételével. Ezekre hivatkozva dobta vissza az Apple az UTM SE-t júniusban többször is, arra hivatkozva, hogy nem fér bele a retró konzolos kritériumaikba a PC-s emulátor, lévén a PC nem retró konzol. Július 15-re viszont beengedte az App Store kínálatába az alkalmazást az Apple, így az 1,7 GB-os program bárki számára elérhető ingyen az App Store-ból.

Az UTM SE Linux, Windows vagy Mac OS 9 emulálására készült, a fejlesztők szerint használható sebességgel. Van az UTM-nek Windows és macOS változata is, és nem csak az iOS 17-es rendszert támogatja, sideloading segítségével használható iOS 11, 12, 13 rendszereken és jailbreak után iOS 14-en is. Egyértelmű, hogy az iOS 17-es telepítéshez már se sideloading, se jailbreak nem kell.


[+]

Az UTM SE a QEMU ingyenes és nyílt forráskódú emulátorra épül, viszont mivel az iOS/iPadOS eszközök nem támogatják a hardveres virtualizációt, KVM infrastruktúra helyett egy TCG-nek nevezett (Tiny Code Generator) megoldást használnak dinamikus kódfordítással és röpfordítással. Utóbbit tiltja ugye az Apple a böngészők kivételével, de az UTM bejegyzése szerint az iOS 17-re megjelent alkalmazásban sikerült kikerülni a JIT használatát. Ugyanakkor figyelmeztetnek a fejlesztők, hogy az A-szériás Apple lapkák a hardveres és GPU virtualizáció hiánya miatt DirectX és OpenGL támogatást sem biztosítanak, így modern játékok például nem lesznek játszhatók.

(forrás: Mobilaréna) [+]

Na, mármost az erősebb iPadek (Air és Pro) ugye M-szériás lapkákkal vannak felszerelve, amik Mac gépekbe is kerülnek, ebből pedig gondolhatnánk azt, hogy akkor a Hypervisor framework is adott lesz az M-chip mellé ahogy számítógépen is, szóval simán menni fog az x86/x64 virtualizáció. De ez nincs így, az iPadOS a 16-os főverzió megjelenése után nem támogatja a Hypervisort, úgyhogy például az XP-nél frissebb Windows rendszert nagyon nyögvenyelősen fogunk tudni használni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Eredeti cikk

Magor Trade
Egyeztető üzlet emberek

Nagykereskedőként, versenyképes árainkkal hozzájárulunk üzleti partnereink sikeréhez és növekedéséhez.