Hirdetés

Konzol, 60 fps-sel

Magyar idő szerint délután öt órakor leplezte le a Sony a régóta rebesgetett konzolját, a PlayStation 5 Prót, mely a 2020-ban megjelent alapmodell félgenerációs frissítése lesz. A kilenc perces, videós formában közzétett technológiai prezentációban Mark Cerny, a PlayStation 4 és 5 vezető mérnöke beszélt részletesen a PlayStation 5 eddigi eredményeiről, a játékosok preferenciáiról és a fejlesztők kéréseiről, valamint természetesen arról, hogy mindezek hogyan formálták a gyártó legújabb konzoljának, a PlayStation 5 Prónak a megalkotási folyamatát. Cikkünkben összeszedtünk mindent, amit az új PS családtagról tudni lehet, beleértve a technikai specifikációkat, a kényes optikai meghajtó témát, és természetesen a megjelenési dátumot és az árazást is.

A kimondottan informatív videó első perce felfogható egyfajta marketingrizsába hajló erőfitogtatásnak, amelyben a PS5 már meglévő erősségeit és sajátosságait ecsetelik: például Tempest 3D hangzás, szupergyors töltést biztosító SSD és a DualSense kontroller sokoldalúsága. Azonban a kezdő sorokból az is kiderült, hogy a felhasználók 75%-a – amennyiben lehetősége nyílik rá – inkább a tipikusan 60 fps-t megcélzó „teljesítmény” módot választja játékokban a komótosabb, 30 fps-es „minőség” mód helyett. Ez amellett, hogy egyszer és mindenkorra statisztikai alapon megdöntött egy prekoncepciót, miszerint a konzolosok fütyülnek a reszponzívabb, folytonosabb játékélményre, egyben felvázolta a Sony számára azt utat is, melynek nyomvonalán haladva megalkották a PS5 Prót.


[+]

Cerny elmondása szerint a PlayStation 5 felhasználóknak eddig többnyire a fentebb ecsetelt két opció közül kellett választani, melyek értelemszerűen sajátos kompromisszumokkal jártak. Az egyikben meg kellett elégedni az alacsonyabb felbontással és visszább vett grafikai beállításokkal a magasabb képkockasebesség jegyében, a másikban pedig fel kellett áldozni a folyamatosságot az impozánsabb vizualitás és rendszerint nagyobb felbontás miatt. A legendás mérnök szerint a PS5 Pro célja, hogy ezen döntéseket szükségtelenné, vagy legalábbis nagyon ritkává tegye, és ötvöződjön mindkét mód előnye azok egyértelmű hátrányainak elhagyásával.


[+]

Ezt a gyakorlatban három játékkal, a The Last Of Us: Part II-vel, a Marvel’s Spider-Man 2-vel, valamint a Ratchet & Clank: A Rift Aparttal demonstrálták. Ezek magas grafikai minőséget megcélzó előbeállítást használva 60 fps-sel futottak az új konzolon, miközben ugyanezekkel az opciókkal az alap PS5 modell még csak 30 fps-re volt képes. A Horizon: Forbidden West szintén szerepelt pár képkocka erejéig, melynél pedig a többlet hardveres erőnek hála szebb világítást, valamint részletesebb és realisztikusabb haj- és bőr renderelést láthattunk. A PS5 Pro persze nem csak ezen kevés játékot fogja támogatni: egyfajta montázs formájában olyan AAA-nagyágyúk is tiszteletüket tették a beharangozó videóban, mint a Final Fantasy 7: Rebirth, az Alan Wake 2, a Demon’s Souls, vagy éppen a Ghost Of Tsushima.


[+]

Na de milyen hardver is kell ehhez a teljesítményhez? Nos, a Pro GPU-ja jelentős mértékű ugrást könyvelhet el elődjéhez képest, hiszen nem kevesebb, mint 67%-kal nőtt meg a számítási egységeinek száma. Emellett 28%-kal gyorsabb lett a memória is, és bár a CPU-ról konkrét szó nem esett sem a videóban, sem a hivatalos blogon, ennek az órajele pletykák szerint szerény 10%-kal lett több – persze erről biztosat csak a megjelenést követően fogunk tudni. Mindenesetre ez már önmagában akár 45%-os teljesítménytöbbletet jelent a 2020-as PlayStation 5-höz képest, ráadásul ezt még tetézi a szignifikánsan jobb ray tracing teljesítmény, és a Sony új belsős felskálázó algoritmusa is.


[+]

Ha már ray tracing: a legnagyobb előrelépés talán itt érhető tetten, ugyanis az új konzol képes kétszer, de akár háromszor is gyorsabban kiszámolni a sugarak szórását, ami az alap PS5 modellhez mérten nem csak jobb teljesítményt jelenthet, de jobb minőségű, vagy pedig újonnan implementált sugárkövetési opciókat is. A rövid videóban többek között láthattuk a Gran Turismo 7-et sugárkövetéses tükröződésekkel futni, méghozzá 60 fps-sel, míg ez az opció eddig csak a menükben és a visszajátszásokban volt elérhető. De éppúgy kaptunk ray tracinges ízelítőt a Hogwarts Legacy-ből is, melyben a PS5 Pro ereje jobb tükröződések és realisztikusabban vetett árnyékok formájában mutatkozott meg.


[+]

Emellett természetesen fontos szót ejteni a Sony képfelskálázó algoritmusáráról, a PlayStation Spectral Super Resolutionről, vagy röviden PSSR-ről (szabad fordításban spektrális szuper felbontás). Erről már szűk fél évvel ezelőtt érkeztek a szivárgások, ami pedig most megerősítést nyert, hogy a mesterséges intelligencia erejére támaszkodó megoldás egy dedikált hardveres chipet is fog kapni. A videóbeli megfogalmazás pedig bár elég ködös – a „pixel-alapú felskálázás” nem túl sokatmondó – arra valószínűleg számítani lehet, hogy az Nvidia DLSS-hez hasonlóan ez is főként a mozgási vektorok alapján igyekszik majd összerakni egy magasabb felbontású képet egy alacsonyabb részletességű forrásból.

Horror áron

Ez eddig mind rendkívül jól hangzik, csak éppen most jön a feketeleves: míg a PlayStation 5 2020-ban 500, a PS5 Digital pedig 400 eurós forgalmi áron került bevezetésre (melyek később egyaránt 50 euróval nőttek az infláció miatt), addig a PlayStation 5 Próért a Sony nem kevesebb, mint 800 eurót kíván elkérni. Ezt még a mostani világgazdaság és a technológiai fejlődés lassulásának fényében is nehézkes lenyelni – főleg, hogy eddig megszoktuk, hogy a konzolok életútjuknak felénél már rendszerint jóval kedvezőbb áron kaphatóak. Ha viszont ehhez hozzávesszük, hogy mindezt egy optikai meghajtót nélkülöző modellre értik, akkor talán nem csoda, hogy mekkora dislike áradat lepte el a konzol leleplező videóját, miközben megannyian nemtetszésüknek adnak hangot különböző közösségi felületeken, például a Redditen.


[+]

A PS5 Próból nincs optikai meghajtóval felszerelt modell, a dedikált lemezmeghajtó beszerzése nagyjából 100 euró, ami azt jelenti, hogyha egy tényleges utódot szeretnénk a PS5 számára, akkor 900 eurónál fogunk csak megállni. Csak viszonyításként, ez inflációval kalkulálva is meghaladja azt az összeget, amiért 2006-ban darabokra szedték a Sony-t a PlayStation 3 miatt (az 599 eurós ára mai árfolyamon 864 eurónak felel meg) és a cég majdnem teljesen felsült az akkori konzolháborúban. Emellett jogosan merülhet fel sokakban a kérdés, hogy egyáltalán mi értelme egy ilyen köztes generációnak egy olyan konzolgenerációban, ami még mindig úgy érződik, hogy el sem kezdődött igazán, hiszen felhozatalát többnyire cross-gen címek teszik ki?

Az összképet egyedül az tudja egy kicsit árnyalni, hogy hízott egy jelentőset a háttértár, a játékainknak ugyanis ezentúl egy 2 TB-os SSD ad helyet, azonban ez valószínűleg vajmi kevés lesz a legtöbb felhasználó meggyőzéséhez. Ami pedig ezek után a legnagyobb kérdés, hogy a Sony hogyan fog reagálni a roppant heves internetes véleményekre, különösen, ha azok mérhetően alacsony előrendelési számokban fognak majd megmutatkozni. A történelemben volt már példa arra, hogy egy konzolgyártó árat csökkentett: az Xbox One alól az utolsó pillanatban rántották ki a Kinectet, így megskalpolva az árat 100 euróval, ráadásul pont a Sony akkori aggresszív árazása miatt. Az előrendelések szeptember 26-án indulnak, a megjelenés pedig rá bő egy hónapra, november 7-én várható.

Eredeti cikk

Magor Trade
Egyeztető üzlet emberek

Nagykereskedőként, versenyképes árainkkal hozzájárulunk üzleti partnereink sikeréhez és növekedéséhez.