Bár jelenleg a villanyautók terjedés üteme jócskán alább hagyott és a Tesla eladásai is megtorpantak, Elon Musk vállalata a vezető nélküli, teljes autonómiára teszi fel a vállalat jövőjét, amiből a jelenlegi modellek, a kormány és pedálok nélkül érkező robotaxik, illetve a kétlábú robotok is profitálhatnak – majd valamikor. Mélyreható technológiai elemzés helyett a Tesla október 10-ei We Robot bemutatója a nagyközönségnek szólt, amit a Los Angeles-i Warner Brothers stúdió, mint helyszín is aláhúzott.
A cégvezér azzal a kétszemélyes Robotaxi nevű járgánnyal gurult a színpad elé, amely motorikusan, felfele nyíló két ajtóval és két üléssel rendelkezik. Kormány, pedálok és kesztyűtartó semerre, utasoldalon pedig a vezérlés a hatalmas, 27″-es, filmezésre és játékra is alkalmas érintőképernyőn történik, illetve középen egy-egy gombbal a két ablak vezérléséhez.
A specifikációról hallgatnak, ám nyilvánvaló a Cybertruckban demonstrált, fizikai kapcsolatot nélkülöző streer-by-wire kormányzás használata, ám a Cybertruckkal szemben, a demók alapján csak elülső és nem első-hátsó kormányzással. Frunk, mint elülső csomagtér, úgy tűnik nincsen, cserébe a hatalmas és magasra nyíló csomagtartóba mélyen lehet majd pakolni, amibe a Tesla reményei szerint az Optimus robot is besegít majd, egyszer. A keskeny tengelytáv miatt szélességében viszont a csomagtér elég szűkös.
Tesla CyberCab Robotaxi trunk is absolutely cavernous! $TSLA@WholeMarsBlog pic.twitter.com/nKsQwp9bbL
— Gary Mark⚡️Blue Sky Kites 𝕏 🈴 (@blueskykites) October 11, 2024
Hirdetés
Nem egyértelmű, hogy a sokak által Cybercabnek becézett jármű rozsdamentes acél vagy alumínium burkolatot kap-e, a Teslának mindenesetre van ideje a részletekkel variálni, hiszen Elon Musk legkorábban 2026-os gyártást ígér, de leginkább röviddel 2027 előtt indulót, és ez is optimista hozzáállás. Viszont a 30 000 dolláros kezdőár meggyőző, a Tesla és a flottapartnerek mellet pedig elvileg bárki vásárolhat Robotaxit, az Egyesült Államokban további 7500 dolláros állami kedvezménnyel 22 500 dollárra lefaragva az árat. Már amikor egyáltalán elindul az előrendelés.
Robotaxi details pic.twitter.com/AVSoysc6pS
— Tesla (@Tesla) October 11, 2024
Addig a Teslának gyártósorra kell küldenie az AI5 önvezető számítógépet, amely a jármű oldaláról végzi majd a kamerák élőképének a feldolgozását és persze a vezetés teljes műveletét. A következő generációs hardver sokkal erősebbnek ígérkezik, mint amire a Robotaxinak az önvezetéshez szüksége lehet, cserébe az indukciós lapokon, vezetékmentesen tölthető(!) kétüléses jármű hardvere a fuvarok között szerverparkként bedobhatja a felhőbe számítási kapacitását. A hálózat annyira automatizált lehet, hogy még az ülések, a padló és a képernyő tisztítását is robot végezheti a töltőpontokon.
Must azt ígéri, hogy a Model 3 és Y 2025-ben, illetve közönségi kérdésre válaszolva az S, az X és a Cybertruck is teljesen önvezető lehet, viszont első körben, ha egyáltalán eljut odáig az FSD szoftver fejlődése, csak Kalifornia és Texas államban működhet a dolog vezetői felügyelet nélkül, engedélyektől függően. Addig azért a felhasználói demók alapján van hova fejlődnie a kamerákra és neurális hálózatra hagyatkozó rendszernek, továbbra is olyan kritikai hangokkal, miszerint a Tesla jelenlegi hardverparkja nem lesz elég a teljes autonómiához.
Mielőtt ilyen kósza gondolatok jutottak volna az ember eszébe, begurult a másik hajnalban leleplezett Tesla járgány, a Robovan, vagyis a robot kisbusz, amiből 14 utas szállt ki, amely szintén nem rendelkezik kormánnyal és pedálokkal, csak első-hátsó csomagtérrel. Musk ígérete szerint így fog kinézni a végleges változat is, amely akár 20 főt is szállíthat átvariált ülésekkel, illetve szállító teherjárműként is konfigurálható.
A Mercury mozdony színezett fényképe 1936-ból (forrás: Reddit) [+]
Nekem róla egyből a legendás, Art Deco stílusú Mercury mozdony jutott az eszembe, és alighanem szándékos a főhajtás. Erről a járműről még kevesebb részlet került ki, nyilvánvalóan a Robotaxi a prioritás, a gyorsan lezavart bemutató után pedig egyelőre látszólag távirányítással vezérelt Optimus robotokkal lehetett a Warner Brothers stúdiójának utcáin beszélgetni, illetve rövid Robotaxi utakra benevezni. A Tesla jövővíziója tehát még mindig csak a jövő, ám egyre közelebbi. A tegnapi esemény összefoglalója, a robotjárgányokkal működés közben: