Még idén tavasszal prezentálta a Qualcomm a mobil PC-ket támadó Snapdragon X Elite és Plus sorozatot, amely kapcsán a vállalat megígérte, hogy a legtöbb játékot futtatni tudja majd. Nyilván egy ilyen új dizájnnál lehetnek kezdeti nehézségek, főleg amiatt, hogy a programokba kerülő csalás elleni megoldások nem feltétlenül ápolnak baráti viszonyt az ARM magokkal a valós idejű emuláció következtében, de más gond is szokott lenni.

Hirdetés

A Qualcomm látványosan igyekszik az egyes címeket futtathatóvá tenni, de egyelőre igen felemás az eredmény. Érdekes módon nem is az IGP-vel van baj többségében, inkább a nem ARM-ra írt programkód okoz jellemzően problémát, ha az emulációs rétegen keresztül próbál futni. Ezt viszonylag nehéz korrigálni, a Microsoft segítségére is szükség van hozzá, illetve esetenként a fejlesztői beavatkozás sem kerülhető el, de annyira kicsi még a Snapdragon X elterjedtsége, hogy sok stúdiónak nem üti meg az ingerküszöbét – főleg úgy, hogy az adott szoftver esetében sosem ígérték meg, hogy futni fog Qualcomm hardveren.

Ezekkel a tényezőkkel nehéz mit tenni, de látható, hogy a Qualcomm és a Microsoft is próbál kihozni mindent a helyzetből. Van azonban egy másik tényező, amikor a játék fut, de a teljesítmény nem túl jó. Ez az előnyösebb helyzet, ugyanakkor ez már inkább az IGP-n múlik. Ráadásul nem kevés modern cím küzd ezzel a gonddal. De mi lehet a baj? A leggyorsabb rendszerchipet tekintve nagyjából rendelkezésre áll 4,6 TFLOPS, ami nem kevés, és sokan várhatták, hogy ez azért alacsony grafikai részletesség mellett elég lesz, mert egy hasonló számítási teljesítményt kínáló Intel és AMD IGP is működik. Csakhogy a TFLOPS önmagában egy rendkívül félrevezető adat. Értelmezhető a maga módján, de csupán azt adja meg, hogy ha az adott shader jó statikus regiszterallokáció mellett fut, akkor nagyjából milyen teljesítményre lehet számítani. Ez addig jól összevethető paraméter papíron is, amíg ugyanazzal a kóddal, az eltérő dizájnokon is hasonlóan kellemes a regiszternyomás. A Snapdragon X Adreno IGP-je viszont felépítésben is ultramobil fókuszú, vagyis egy adott, komplexebb shader futtatása sokkal hamarabb ütközik regiszternyomással kapcsolatos limitációkba, mint az AMD vagy az Intel IGP-in. Ergo hiába van meg papíron a jó TFLOPS paraméter, a gyakorlati teljesítmény megközelítőleg sem lesz olyan jó, mert sokkal rosszabb lesz a komplexebb shaderek lefutásának hatékonysága az adott multiprocesszoron, mivel a kevés wave nem eteti elég optimálisan a rendelkezésre álló feldolgozókat.

A Snapdragon X-nek lehet még adni időt, de csodát nem érdemes tőle várni a játékokat tekintve, ugyanis a Qualcomm el tudja érni, hogy a még nem működő címek elinduljanak, fejlesztői támogatás mellett akár stabillá is tehetők, de jó sebességet nagyon nehezen fog produkálni a hardver, mert nem olyan jellegű shaderekre lett tervezve az IGP multiprocesszora, amilyenekkel egy modernebb PC-s játékban találkozik, így szükségszerűen veszít a hatékonyságából a programkód feldolgozását tekintve. Ez pedig egy hardveres gond, szoftveresen – ezen belül is új grafikus meghajtókkal – nem igazán lehet megoldani.

Eredeti cikk

Magor Trade
Egyeztető üzlet emberek

Nagykereskedőként, versenyképes árainkkal hozzájárulunk üzleti partnereink sikeréhez és növekedéséhez.