Jönnek robotaxik! Legalábbis majd egyszer: egyelőre csak kisszámú, régióhoz kötött önvezető flotta üzemel világszerte tesztjelleggel, amíg pedig az önjáró verdák száma drasztikusan meg nem ugrik, a nyereségesség hiú ábránd marad. Mindenesetre annyi vállalat és szervezet fektet végtelennek tűnő összegeket a témakörbe, hogy az volna a meglepetés, ha az évtized végéig nem kezdenének az önvezető járművek világszerte elterjedni, és a buliból a szomszédban alapított, a Bugattival összebútorozó Rimac Group sem akar kimaradni.


(forrás: Verne) [+]

A híres francia író nevét viselő Verne nem pusztán jármű: Mate Rimac alapító, Marko Pejković vezérigazgató és Adriano Mudri főtervező vezetésével új márka és ökoszisztéma egyben városi, sofőr, kormány és pedál nélküli személyszállítást megcélozva, egész közeli starttal úgy dátum, mint helyszín szerint. A Rimac 2026-ban, Zágrábban szeretné munkába állítani az első Verne flottát, amihez nem csak személyre szabható mobilapplikáció, hanem a gyártó részéről töltő-, tisztító- és szervizközpont is tartozik majd.


(forrás: Verne) [+]

Magyarul az új platformra épített, tisztán elektromos hajtású Verne villanyautó és taxiszolgáltatás egyben, amit a Rimac reményei szerint könnyű lesz a horvátországi tesztidőszak után más helyszínekre exportálni – 11 város már csőbe van töltve az EU területén és a Közel-Keleten. Akárcsak a Tesla robotaxi koncepciója, a Verne is kétüléses jármű kormány és pedálok nélkül, hogy mindkét utas kényelmes lábtérrel rendelkezzen. Eléjük 43″-es, szélesvásznú fedélzeti- és médiakijelző kerül, 17 szanaszét szórt hangszóróval, párhuzamosan nyíló ajtókkal és hátsó csomagtárolóval.


(forrás: Verne) [+]

Mivel a taxiutak abszolút többsége egy vagy két személyt mozgat, a kompaktabb jármű már csak a városi manőverezés és parkolás szempontjából is jó választás, ahogy a fogyasztás is alacsonyabb, az utasok pedig értékelni fogják a könnyű hozzáférést a klímához, a különféle illatosítókhoz, a LED fényekhez, a zenéhez és a fedélzeti szórakoztatás lehetőségeihez.


(forrás: Verne) [+]

Az önvezetés a Mobileye Drive autonóm platformjára épül egy nagy hatótávú (500 méter) és hat kis hatótávú LiDAR szenzorral, illetve számos kamerával a pontos letapogatás és a redundancia érdekében, és valószínűleg nagyfelbontású, lokális térképekre is szükség lesz a helyi közlekedéshez, ami nagy segítség a járműnek, ám költséges és megnehezíti a gyors, világszintű elterjedést. A Verne az önvezetés 4. szintjét célozza meg, amely bizonyos keretek között teljesen autonóm vezetést jelent emberi irányítóeszközök nélkül, távoli felügyelettel, ha a járgány mégis elakadna.


(forrás: Verne) [+]

A Verne méretes és kényelmes üléseket ígér öt komfortfokozattal és az ülések közötti médiavezérlővel, ahogy egy start/stop gomb is van a taxiút megkezdésérére és megszakítására. A jókora szélvédő és a panorámatető is hozzáadhat a luxusutazás élményéhez, mi pedig szurkolunk a Rimacnak, hogy a koncepcióból időben önvezető taxiszolgáltatás legyen, amihez a befektetők és az EU is komoly anyagi segítséget nyújt, de azért bőven maradtak még kérdőjelek.

Kétszemélyes, nem hivatalos Tesla Robotaxi koncepció Elon Musk életrajzi könyvéből
Kétszemélyes Tesla Robotaxi koncepció Elon Musk életrajzi könyvéből (forrás: Walter Isaacson / Electrek) [+]

A horvátok eddigi egyetlen szériajárműve a félig kézzel épített, 2,2 millió dolláros Nevera, amely számos sebességrekordot megdöntött, ám amely túl költséges platformra épül, hogy a Verne alapja legyen. Tisztán elektromos hajtás esetében a legnagyobb kihívás a nyereséges tömeggyártás jó kihozatallal, amivel a legtöbb márka megszenved, és amiben a horvátoknak még nincs tapasztalata. A dologba a minap épp a Fisker bicskája tört bele, és pár éve majdnem a Tesla is ott maradt a Model 3 gyártósori nehézségeit alábecsülve. Elon Musk egyébként augusztus 8-án tartja saját robotaxi eseményét, ahol várhatóan hasonló koncepcióval fogunk találkozni.

Eredeti cikk

Magor Trade
Egyeztető üzlet emberek

Nagykereskedőként, versenyképes árainkkal hozzájárulunk üzleti partnereink sikeréhez és növekedéséhez.